Blog
14 december 2022

Wat is een recruitmentscan?

In één oogopslag wordt helder waar jij kansen laat liggen op het gebied van recruitment. Dát is het resultaat van de recruitmentscan.

Mijn strategische aanpak start met de recruitmentscan. Daarmee gaan wij samen aan de slag om jouw recruitment op te zetten of te optimaliseren. Die scan is gelijk gevoelig: we leggen de vinger op de zere plek. Jouw wervingsproblemen uiten zich misschien in onvervulde vacatures of cv’s die blijven liggen. Maar de dieperliggende kern ervan leggen we bloot met de recruitmentscan.

Zo werkt het

Om jou een praktisch beeld van mijn werkwijze te geven, laat ik je overzichtelijk zien hoe ik te werk ga:

Stap 1. We maken kennis met elkaar in een digitaal halfuurgesprek.

Stap 2. We plannen een recruitmentscan in.

Stap 3. De recruitmentscan

  • Samen kijken we naar de organisatiedoelen.
  • Ik maak een beschouwing waarin duidelijk staat welk talent jij nodig hebt.
  • Ik onderzoek de benodigde competenties.
  • Ik check de positie van het werkgeversmerk.
  • Ik controleer de effectiviteit van de werving, selectie en onboarding van medewerkers.
  • Ik bekijk de externe én interne doelgroep.
  • Ik neem alle onderdelen van jouw recruitmentproces onder de loep en ga in gesprek met relevante stakeholders in de organisatie.

Stap 4. Het rapport

Je ontvangt een rapport met vaak meer dan twintig punten die we concreet kunnen oppakken. Door middel van een SWOT- en GAP-analyse zet ik alle kansen op het gebied van recruitment uiteen. Zo zie je meteen wat er voor het oprapen ligt. Ik geef je gelijk concrete adviezen om deze kansen te grijpen.

SWOT, GAP, wat?

Ik gebruik verschillende technieken om de vinger op de zere plek te leggen. In een SWOT-analyse breng ik de krachten (Strengths), zwakke plekken (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) in kaart. Bij een GAP-analyse maak in concreet hoe de brug tussen de huidige en gewenste bedrijfssituatie eruit ziet. 

Stap 5. Doen!

Fijn dat je de kansen inzichtelijk hebt, maar nu is het tijd voor actie. Als je wilt, begeleid ik je ook tijdens het implementeren van de adviezen. Dat kan ook op ‘strippenkaartbasis’.

Bouwen, optimaliseren, trainen 

Succesvol recruitment regel je niet in één dag. Ik zat al bij meerdere opdrachtgevers aan tafel om samen te kijken naar de recruitment binnen de organisatie. Bouwen, optimaliseren of trainen. Zo begeleidde ik bij ROC Midden Nederland  alle recruitmentactiviteiten van een decentrale organisatie naar een centrale afdeling, hielp ik FD Mediagroep aan een strategisch recruitmentplan en een ATS-systeem (kandidaatvolgsysteem), en kregen Alfa Accountants en Adviseurs en de Caesar Groep  inzicht in de werkgeversmerkpositionering en recruitment optimalisatie.

Met als resultaat voor Alfa Accountants een rapport met meer dan 25 verbeterpunten en voor de Caesar Groep 22 nieuwe medewerkers. Wat de recruitmentvraag ook is, samen pakken we die aan op strategisch én uitvoerend niveau.

Ontdek wat een recruitmentscan voor jou betekent.

Plan een digitaal adviesgesprek