De sleutel van jouw wervingssucces ligt in het begrijpen van vertrekkende talenten. Ontdek hoe je exitgesprekken strategisch inzet in je wervingsproces. Maak van afscheid nemen een kans om te groeien en te onderscheiden op de arbeidsmarkt.
Exitgesprekken. Voer jij ze, met aandacht?
Of zie jij ze als dat "moetje", dat je per ongeluk expres vergeet in te plannen? Of, zoals in andere organisaties, een formaliteit waar je jezelf zo snel als mogelijk doorheen buffelt?
Zonde!
Zie zo'n gesprek als een strategische zet met een duidelijke Return on Investment (ROI) voor jouw organisatie.
De magie van exitgesprekken ligt in de kansen die het je als organisatie biedt. Ze geven je een kans op enorm waardevolle feedback. En dát geeft je een kans om te leren, te verbeteren en te groeien.
Zie dit soort gesprekken daarom niet als een tijdrover of kostenpost, maar als een waardevolle investering in de toekomst van je organisatie.
Vertrekkende medewerkers kunnen je enorm veel inzicht in de ervaring van medewerkers bieden, potentiële zwakke punten in de processen en bedrijfscultuur van je organisatie blootleggen, een evaluatie van het management geven en suggesties voor het verbeteren van medewerkersretentie delen. Ze voelen de vrijheid dat te doen, omdat ze toch besloten hebben te vertrekken.
Dus, doe er je voordeel mee!
De ROI van het voeren van exitgesprekken? Ze geven je de kans om:
➡️ trends te ontdekken;
➡️ de werkomstandigheden te verbeteren;
➡️ hogere medewerker tevredenheid;
➡️ lager personeelsverloop;
➡️ het behoud van talent;
➡️ een sterker werkgeversmerk;
➡️ het optimaliseren van je wervings- en bedrijfsprocessen.
Hieronder geef ik je 5 vragen die je in een exit gesprek kan stellen. Doe er je voordeel mee!
Wil je meer weten? Op zoek naar hulp? Boek een adviesuurtje in via de contact button hieronder. Met mijn meer dan 25 jaar succes in recruitment 3.0 help ik je graag op weg!