Je wilt de juiste medewerkers aantrekken en huidige medewekers motiveren en behouden. Mooi streven, maar hoe pak je dat aan?
Succesvolle werving begint met een sterke interne cultuur. "Buiten winnen is binnen beginnen" is voor mij dan ook veel meer dan een populaire kreet. Voor mij persoonlijk is het een serieuze strategie voor duurzaam succes op het gebied van werving, employer branding en behoud van personeel. En dus voor wervingssucces.
Cultuur, is naast je organisatie visie en missie essentieel om de basis van je werkgeversmerk neer te zetten. Wanneer je inzicht hebt in deze 3 zaken ben je een heel eind op weg om een EVP (Employer Value Proposition) neer te zetten.
Een EVP (Employer Value Proposition) is cruciaal in de werving en het behoud van personeel omdat het jouw werkgevers belofte aan je medewerkers definieert. Het biedt een helder beeld van wat jouw organisatie uniek maakt en wat je te bieden hebt aan je werknemers.
Door een sterke EVP te hebben, kan jij je als wergever onderscheiden op de arbeidsmarkt, talent aantrekken dat past bij je bedrijfscultuur en waarden, en de betrokkenheid en retentie van medewerkers verbeteren.
Kortom, een EVP fungeert als een kompas dat medewerkers richting geeft en een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid creëert, wat essentieel is voor een succesvolle en duurzame organisatie.
Hoe kom je tot een EVP? Hieronder help ik je kort op weg:
Begrijp jouw missie en visie: Neem de tijd om de kern van jouw organisatie te begrijpen. Zijn je missie en visie nog up-to-date? Deze vormen de basis van jouw werkgeversmerk en moeten helder weerspiegeld worden.
Betrek je huidige team: Een positieve werkomgeving is gekenmerkt door waardering en groeikansen. Dat vormt het fundament voor een succesvolle externe reputatie. Dus, collega's die zich gewaardeerd voelen, stralen dit uit naar buiten. Vergeet niet de ervaringen van je huidige medewerkers te betrekken. Ze zijn de ambassadeurs van je werkgeversmerk en hun verhalen kunnen potentiële kandidaten aantrekken.
Bouw je EVP (Employer Value Proposition): Ontwikkel een EVP die de essentie van jouw visie en missie omvat en vertaalt naar wat jou als werkgever uniek maakt. Dit is simpelweg de belofte aan jouw medewerkers over wat zij kunnen verwachten.
Maak een werkgeversmerk kader: Creëer een kader bestaande uit merkpilaren, (de fundamenten van je werkgeversmerk, zoals bijvoorbeeld: je bedrijfscultuur, waarden, groeikansen, en work-life balance) Vorm een propositie statement (een krachtige, beknopte uitspraak die de kern van je EVP samenvat) en een kernpositionering: (dit verwijst naar de plaats die je als werkgever inneemt in het brein van je doelgroep. Bijvoorbeeld, als een innovatieve leider in de branche of als een inclusieve werkgever).
Consistente communicatie: Zorg ervoor dat jouw interne en externe communicatie in lijn is met jouw visie, missie en werkgeversmerk. Laat de boodschappen doorlinken met de waarden en doelen van jouw organisatie.
Blijf verbeteren: Meet de impact van je werkgeversmerkstrategie en pas deze aan waar nodig. Vraag bijvoorbeeld regelmatig feedback aan je medewerkers. Een sterk werkgeversmerk is de sleutel om talent aan te trekken dat past bij jouw organisatie.
En vergeet niet: Een sterk intern team is je beste organisatie ambassadeur. Trots en betrokkenheid onder medewerkers weerspiegelen zich automatisch in een positief imago naar buiten toe. Dus, investeer in het welzijn van je team.
Op zoek naar hulp? Met mijn meer dan 25 jaar succes in recruitment help ik je graag op weg! Neem contact op voor een online adviesgesprek via onderstaande button.