De FD mediagroep bestaat uit onder andere de sterke merken Het Financieeele dagblad, BNR Nieuwsradio, Company.Info en Energaia.
De verschillende merken hebben ieder een eigen dynamiek en cultuur.
De recruitment organisatie was uitbesteed aan een RPO en men wilde deze naar binnen halen. Er was grote behoefte om het wervingssucces te verhogen. De directie overweegt een centraal ingerichte recruitment afdeling in te richten om zo meer en betere kandidaten te werven, meer inzicht te hebben in de resultaten en de wervingskosten terug te dringen. De vraag is of het met de sterke merken onder de FD Mediagroep verstandig is centraal of decentraal de arbeidsmarkt te betreden.
Er is behoefte aan strategisch advies binnen de gebieden recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentmarketing om de sterke merken van de organisatie, met ieder een eigen cultuur, dynamiek en identiteit, te positioneren op de arbeidsmarkt.
Het werk:
De opdracht bestond uit het geven van Strategisch Recruitment Advies en het schrijven en implementeren van een Strategisch Recruitment plan. Naast het oppakken van wat operationele taken, zoals het herschrijven van vacatureteksten, adviseren over wervingstactieken, doelgroepen benadering en het opstellen van een leveranciers lijst met eenduidige voorwaarden.
We zijn gestart met het schrijven van een strategisch recruitmentplan, het optimaliseren van de recruitmentprocessen en het optimaliseren van de arbeidsmarktcommunicatie.
De wervingsprocessen zijn nu efficiënter, effectiever en meetbaar door het ATS (kandidaat volg systeem) dat we geïmplementeerd hebben. Daaruit kunnen rapportages gedraaid worden en kandidaat tevredenheid enquêtes verzonden worden om de kandidaat ervaring van zowel aangenomen als niet aangenomen kandidaten te meten. En de processen tijdig aan te scherpen.
Om er voor te zorgen dat de organisatie zichtbaar is binnen de beoogde doelgroepen hebben we een zichtbare en vindbare werkenbij website gebouwd met aansluitende employer branding en recruitment marketing strategie.
Om de werving extra kracht bij te zetten is het bestaande referral programma uitgebouwd en het onboarding plan geoptimaliseerd.
Resultaat is een optimale interne klant en kandidaat ervaring, succesvollere wervingsprocessen en lagere wervingskosten.